Eddan 7 månader

Idag blir du sju månader.

Jag skrev om dina tre månader och fyra månader och jag har skrivit om dig under fliken BARN på gamla bloggen. Men jag har inte skrivit på några månader (jag skyller på semester, bröllop, dop och livet) så det har ju såklart hänt massor massor MASSOR sedan dess.

Du äter mat nu. Med sked. Fast man måste mata dig. Även om du gärna försöker ta skeden och hjälpa till lite. Och du övningsgår. Massor. Och ibland vill du bara gå gå gå. Och vi får gå dubbelvikta med dig runt i vår lilla lägenhet. Du är superstark i dina små mulliga ben. Och armarna kontrollerar du fint nu. Tar saker och lägger från den ena handen till den andra utan problem. Du stoppar det mesta i munnen. För att testa om det går att äta.

Du har börjat säga ”dada” och häromdagen sa du ”mam”. Idag sa du ”dann”. Vi funderar på om du försöker säga Eddan.

MidsommarEddan

På dagarna kan vi numera nästan leka med varandra. Eller. Jag brukar busa och du skrattar och ler när jag hittar på en massa konstigheter. Och när vi ligger på sängen och busar brukar du bitas lite och skratta när jag säger att det gör ont. Du ställer dig upp med lite hjälp. Sist vi vägde dig på BVC vägde du 8,5 kilo och var 71,5 centimeter. Du är en liten människa och vi håller precis på att lära känna dig.

Du gillar inte att krypa. När vi lägger dig på magen blir du frustrerad och skriker. Vi brukar låta dig testa ett tag, men oftast vill du bara stå upp. Du står vid ditt babygym nu istället för att ligga under.

Om dagarna måste vi bege oss utanför lägenheten innan klockan 10:00 för sen blir du galen av att vara inomhus. Du låter mig veta att det inte är okej att vara inne hela dagarna. Och det är bra det, så kommer jag ut och rör på mig också.

KulturhusEddan

Du har även fått fyra tänder där uppe och två därnere. De kom i raketfart allihop. Vi hann nästan inte med. Men nu är de här, och vi misstänker att det är flera på väg för idag gnuggade du dig inne i munnen och såg ut att ha ont.

Du gillar fortfarande att sova. Du somnar oftast ganska tidigt och sover hela nätterna. Dock har du börjat vakna för en extra amning på morgonen den senaste veckan.

Vi ger dig väldigt mycket grönsakspuréer och du äter med stor aptit. Du älskar att äta och skriker om vi inte matar dig tillräckligt fort.

Du har börjat visa din personlighet mer och mer, och du är en sån skön liten kille. Glad och busig och allvarlig emellanåt. Vi är helt lyriska över att få vara med dig. Att få vara dina föräldrar.

Efter semestern har du skruvat upp energinivån tre-fyra steg och vi har nog inte riktigt hunnit med. Men vi försöker anpassa oss till dina nya krav på aktiviteter och rörelse. Jag försöker övertyga din pappa om att du behöver en gåstol. Han säger att den inte får plats i lägenheten. Men vi får se vem som vinner.

Eddan. Edvinito. Eddo. EddiPedd. Edster. Peddy.

 


2 thoughts on “Eddan 7 månader

  1. Åh nu har jag sträckläst alla inlägg i nya bloggen. Och I like it! Så mycket bra. Så mycket roligt. Ska bli så kul att följa med i jakten på den där Grosshandlarvillan😉
    Och allt spännande med Eddan, för sötare kompis till Charlie får man ju leta efter! Tycker att dom verkar ganska så lika på många sätt och tror o hoppas att dom med kommer få en lika fin relation som deras pappor har.

    Så tack för att du förgyllde min tidiga morgon!

Kommentera

