Enkätsno:are

Jag snor den här från Its all gonna be fine som snodde den av Kaospatrullen.

Hur länge har du bloggat?

Sedan den 14 juli 2005. Tydligen. Om man går tillbaka och kollar i den allra första bloggen vill säga. Hur konstigt?

Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?

Om jag ska vara helt ärlig så gick jag nog in i det hela ganska ovetande om att ”andra” bloggade. Jag visste såklart att det var en massa andra som bloggade, men jag tänkte nog inte att det var en så stor grej. Nåt jag bara ”gör” liksom. Jag skaffar en dagbok på nättet.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Oj. Jag vet ärligt inte. Men Emster var tidigt.

Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?

14 juli 2005

”Har verkligen bloggandet blivit så otroligt populärt att vi delar med oss av våra innersta känslor till alla i hela världen(eller åtminstone till alla som förstår svenska) ? Är det inte lite märkligt hur vi idag kan läsa varandras dagböcker online? När jag var liten (nån gång mitten av neonrosa 80:tal) var min dagbok min enda räddning då omvärlden var ett gytter av oförklarliga händelser. Men ingen fick läsa min dagbok. Det var ju det heligaste jag hade, mina tankar samlade för enbart mig. Så jag trodde aldrig att människor skulle få för sig att slänga heligheten åt skogen och DELA med sig av sina innersta tankar (eller i alla fall dem man vill dela med sig) Men tänk om online-dagböcker funnits då, när jag var en liten förvirrad människa på väg ut i världen. Då hade jag insett att jag kanske inte var så ensam om mina tankar. Så vi tackar INTERNET och surfar vidare, vad är nästa idé? För övrigt är detta mitt första inlägg och hoppas i framtiden återkomma med några väl valda inlägg”.

Alltså. Jag är inte nöjd. Det var riktigt trist inlägg. Lite härligt naivt på nåt sätt. Men nåt ska man la skriva.

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?

Jag har ett par hundra stycken i google reader. I den mån de skriver regelbundet, så läser jag regelbundet.

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?

Det är allra mest dagboksbloggar, för det är ju sånt jag själv skriver. Det är ju sånt jag gillar. Att läsa om hur folk har det. Det bra och det dåliga. I en salig blandning.

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.

Peppe är nog väldigt olik mig, men henne ÄLSKAR jag. Eller kanske inte så olik, men hon är väldigt mycket mer driven än vad jag är. Vill vara som hon.

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.

Åh, det finns så många. Massor. Kan inte säga.

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De tycker nog att det är roligt att smygläsa utan att kommentera, de djävlarna. Närå. Men. I den mån de vet om det så tycker de nog att det är helt naturligt för jag har alltid tyckt det vara roligt att uttrycka mig i skrift. Dock att de kanske inte är så imponerade av det jag skriver då det mest är dålig svenska och mycket svordomar. Kanske.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jag vet inte. Jag vet inte om jag är mig själv i bloggen. Jag är ju mitt alter ego liksom.

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?

Ja, kanske. Ibland. Sen ibland blir jag osäker. Vill egentligen vara helt anonym för jag skriver bättre då. Men sen vill jag lägga ut lite bilder på det som händer och eddan och så. Svårt det där. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det alltid.

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.

Inte om andra personers förehavanden och förtroenden. Aldrig om jobbet förutom när jag är RIKTIGT arg. Sällan om något annat än mig och mina tankar egentligen.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?

50/50 kanske? Jag skulle såklart klara mig utan kommentarer (och gör ju ibland också) men det är ju fint att veta att det faktiskt finns personer därute som läser och finner det meningsfyllt att återvända hit.

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, absolut. Beroende på hur mycket de väljer att dela med sig kan man säkert lära känna någon riktigt bra. Men bloggen är ju nästan aldrig hela bilden. Det finns ju alltid saker man utelämnar av olika skäl.

Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Massor. Himla underbar grej. Det finns så många fina människor därute hörrni.

Kan det vara ”skadligt” att blogga?

Nej, inte att trycka in bokstäver på en dator. Men vad man skriver kan såklart få konsekvenser, och det är ju upp till var och en att bedöma vad som skulle kunna vara skadligt att blogga om.

Bloggar du om två år? i så fall: är ditt bloggande annorlunda då?

Såklart jag bloggar då. Förhoppningsvis har jag mer tid att blogga då.

Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?

Såklart de har. JA.

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?

Väldigt mycket. Det började som någon slags terapi och nu är det mer av ett intresse. Jag läser bloggar. Och det skäms jag inte för. Jag lär känna folk via bloggar. Och det skäms jag inte för. Lite så.

Vad har bloggläsandet betytt för dig?

Massor. ”Det har gett mig vänner, men det har också hjälpt mig att forma mina åsikter och bilda mig uppfattningar”- som Its all gonna be fine skriver.


Kommentera

