Önskerubrik- När jag var 19 år

1999.

Jag gick ut gymnasiet i juni. Jag visste nästan ingenting om världen, men jag packade ihop mina kläder och åkte till Spanien. För det jag hade hemma lockade inte tillräckligt. Jag flydde från verkligheten, det som aldrig blev och som aldrig borde ha blivit. Ett riktigt destruktivt förhållande. Värmen som slog emot mig på flygplatsen. Röken från hundra cigaretter. Malaga i augusti. Hur jag saknade det som aldrig borde ha blivit för att det var det trygga då. Hur jag ringde hem till Sverige och mobiltelefonräkningarna blev skyhöga och mamma och pappa fick betala för jag hade inga pengar. Och jag träffade nya vänner som också rymde från jobbiga förhållanden och hemska minnen. Och vi drack San Miguel och dansade oss svettiga till latinorytmer. Kom hem sena nätter. Eller tidiga morgnar. Och hur det som aldrig borde ha blivit inte heller blev. Jag lämnade det. Uppriven men hjärtansglad.

Och när jag kom hem var jag fri. Och skulle fylla tjugo. Och redo att flytta hemifrån på riktigt.

Josefine önskade ”När jag var 19 år”


5 thoughts on “Önskerubrik- När jag var 19 år

Kommentera

