Önskerubrik: ”Det här hade jag inte väntat mig med livet med barn”

Alltså. Det mesta är helt enligt forecast.

Det som skiljer sig: Det är mycket roligare och häftigare att få hänga med barnet hela dagarna. Särskilt nu när han ger så mycket tillbaka i form av skratt leenden.

Det mest oväntade och en smula jobbiga var nog precis efter förlossningen. Att spricka och behöva sys och och inte kunna gå särskilt långt. Och kanske när han kommer i nya faser och jag inte är riktigt beredd. Då tar det ett tag att justera in sig i leden så att säga.

Sen har ju livet såklart ändrats sedan han kom. Jag kan inte bara sticka iväg hur som helst nu. Vi måste lösa den dagliga logistiken på ett helt annat sätt. Maten måste vara mer regelbunden. Den måste vara näringsrik (inte för att vi åt särskilt dåligt innan, men nu måste man liksom TÄNKA på det på ett annat sätt) och färgglad. Dagtid är det inga problem att ta med eddan ut på vilka äventyr som helst men på kvällstid är det mer logistik. Minst en av oss är oftast hemma och nattar och ser till att han får i sig kvällsmaten.

Så sammantaget så är det egentligen som jag trodde, men att kroppen ibland chockas av de nya faserna. Energiåtgången är större än vad jag räknat med.

Önskerubriken av Colombialiv.


3 thoughts on “Önskerubrik: ”Det här hade jag inte väntat mig med livet med barn”

  1. Solrosen säger att han trodde att jag skulle förändras mer av att få barn. Själv är jag förvånad över att jag har så pass mycket tålamod som jag faktiskt har. Att jag inte blir sådär vansinnigt stressad särskilt ofta utan lyckas tänka ”jaja, det får ta sin tid att ta oss till förskolan” eller ”hon behöver mig uppenbarligen nu så jag sitter här vid sängen i obekväm vinkel å fryser med blodstopp i armen in i spjälsängen en kvart till”. Än så länge är allt enklare än jag väntat mig.

    Sen läste jag denna bok nyligen http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197640115 – å då känner jag att snart blir det svårt. Vill liksom inte hamna i att cheetahn ska bli påverkad av världen å omgivningen så att hon inte ser alla 100 möjligheter, eller att nån ska placera henne i fack. Usch, klump i magen. Colombialiv – om du läser kommentarerna här, hur tänker du kring sånt som genus å jämställdhet å könsroller å barns intryck, du som inte är i en svensk kontext?

    /K

    1. Kristina- Jag har också den boken, tycker faktiskt att den är väldigt bra och konkret, även om man såklart gör ”fel” emellanåt. Och det vore ju inte möjligt att göra rätt i varenda situation. Men man kan ju försöka.

Kommentera

