Viktigt om läxhjälp o annat smart skrivet

Alltså, den här Elin Grelsson skriver viktigt om hur de föreslagna avdragsreglerna kring läxhjälp kommer att slå mot de allra fattigaste. Och jag tror på henne. Jag tror att det är så det kommer att bli. De fattiga får sämre möjligheter. De rika bättre. Och det är faktiskt på riktigt inte en utveckling jag vill se. Som jag inte tror någon egentligen vill se. Jag satt läxhjälp åt Röda Korset för nåt år sen och förstod då hur en del av verkligheten ser ut. Hur olika våra förutsättningar är beroende på vilka hemförhållanden vi kommer ifrån. Beroende på vilka föräldrar vi har. Beroende på om våra föräldrar har bosatt sig i Rinkeby eller Danderyd. (Och där menar jag inte att man väljer mellan de två, det gör man såklart inte. Det blir som det blir. Beroende på inkomst mm). Och att då göra läxhjälp avdragsgill kommer, som Elin också skriver, kommer bara att göra världen mer ojämlik.

Sen har hon skrivit en bra krönika på ämnet smileys som också fick mig att haja till.  Kanske inte så mycket för att jag bryr mig, men för att jag insåg att jag är en av de där smileys-människorna hon pratar om. Som gärna sätter en sån där smiley efter att jag har sagt något i cyberrymden. För att markera att ”nu är jag glad” eller ”eller hur?” eller av någon annan anledning. För att jag är en sån där som har en massa känslor som liksom ligger och lurar och måste ut.

🙂


One thought on “Viktigt om läxhjälp o annat smart skrivet

Kommentera

