ROSA vs LJUSLJUSBLÅ

Alltså.

För fan folket.

Låt nu barnen leka i vilka jävla färger som helst. DET SPELAR INGEN ROLL.

Idag skriver Maria om hur hennes treårige son fråntagits sina möjligheter att klä sig i kläder som han tycker är snyggt.

Och jag blir så ledsen och arg och förbannad. För såhär får det inte vara. Vi får inte klä våra barn i dessa stereotypa roller. Inte säga till en treåring att de kläder han själv har valt är ”tjejiga” eller ”fel”.

Det är kläder. Som skyddar mot KYLA. Och de har ofta färger. FÄRGER SOM INTE SKA HA EN MASSA KÖNSLADDAT BÖS inlindat i varje liten tråd.

Som Limpy skriver, kampen fortsätter.

Eller som Linn säger, nu skärper vi oss för i helvete.

Idag hade vi besök av baby T och hans mamma Kajsa. Och jag blev så glad när de klär honom i den snyggaste rosa overall jag någonsin sett. Men samtidigt undrar jag. Kommer han att fortsätta ha den när han kommer i treårsåldern. Eller kommer han också att vallas in i de där dumma dumma fållorna. Av könsstereotypa idioter som menar att rosa är för tjejer och ljusblått är för killar.

FÖR DÅ VILL INTE JAG VARA MED!


Kommentera

