Det är lite mycket nu

Jag hinner inte riktigt med livet just nu. Det är lite sådär ni vet på gränsen till ett sammanbrott. Man står och svajar och håller nästan på att tappa fotfästet och ärligt så vet jag inte hur jag ska göra för att stå kvar. Inte falla. Inte så att jag håller på att bli tokig på riktigt. Ni vet insane å så. Men liksom på väg ner i lite negativ spiral. Har inte ordning på korten. Ingen ordning och reda på torpet och så vidare.

Saker som inte direkt hjälper till:

1) Flytten. Eller rättare sagt. Försäljningen. För vi har sagt att vi säljer först. Men vi har inget att flytta till. Så kanske står vi här om några veckor utan något alternativ. Och det känns kanske inte helt klockrent då vi har en liten bäbis att ta hand om också.

2) Jobbet. Eller rättare sagt. Återkomsten. Den närmar sig även om det är några månader kvar. Och jag vet ärligt talat inte om jag vill tillbaka. Eller. Jag vet. Att jag inte vill. Men då måste jag söka något nytt. Och tro mig när jag säger att söka jobb och ta hand om en åttamånaders inte riktigt går hand i hand. Försöka förklara vad jag är bra på just nu är ungefär lika lätt som att bära bort en sittande elefant. Och alla verkar ju trivas så himla bra med sina jobb. De får stimulans och träffar fräcka människor och livet leker ochsåvidare. Och jag är avundsjuk och dålig människa.

3) Barnet. Eller rättare sagt. Det faktum att han är väldigt mammig just nu. Han har kommit in i en fas där han sover sämre, jag ammar honom nätterna igenom (känns det som) och han blir oerhört frustrerad om han inte får stimulans. Och jag orkar inte. Jag vet inte hur jag ska tackla det ännu. När han skriker av uttråkadhet eller frustration över att han inte kan komma framåt av egen maskin ännu så får jag hål i skallen. Går nästan sönder. Vet inte vad jag ska göra. Sitter apatisk och tittar rakt ut. Gråter när han gråter.

Sen är det höst och det regnar i Stockholm idag. Det hjälper fan inte till ett endaste dugg heller.


23 thoughts on “Det är lite mycket nu

  1. Där i punkt två slog du huvudet på spiken gällande mitt problem just nu. Det är ju bara det där att jag måste söka jobb, men jag får inte till orden. Kan inte riktigt beskriva mig själv utanför bytablöjaskapelsen och få mig själv att låta sådär vansinnigt intressant som jag vet att jag egentligen är för arbetsmarknaden. Hu.

  2. Åh. Ni får väl flytta in i vår källare då. Och. Jobbet. Det kommer, jag vet det. Men det ÄR sjukt svårt… Och bebis, ja, alltså, min är också i en ”fas”. Gnäller och sover inte och är frustrerad. Kanske är det höstdeppen…

  3. Å vad jag känner exakt sådär. Förutom det där med flytten och att jag redan slutat amma. Men annars precis lika! Apatiskt stirr, jajjamensan. Söka jobb med bebis, inte möjligt. Dålig avundsjuk människa när alla har bra lön och stimulerande jobb, check! Börja jobba om 3 veckor på gamla jobbet, tjohoo :S

  4. Nr 3, ojoj vad jag känner igen. Ta hjälp av vänner/familj som kan aktivera -.tex gå ut en sväng med vagnen så du får vara själv en stund. Att få andas ut och samla sig är viktigt, så kände jag iaf. Sen om nån månad när han kan ta sig fram blir det nog lugnare. K kan nu för tiden härja runt en stund utan att bli underhållen. Vill ni komma hit och härja en dag när jag är föräldraledig är ni mer än välkomna också🙂

  5. Åh. En stor fet kram till dig! (Och alltså, folk är inte så lyckliga som det ser ut på internet. Alla är frustrerade, ledsna och uppgivna OCKSÅ. Kan vara bra att komma ihåg det ibland.)

  6. Gumman, det låter jobbigt! Bit ihop, snart är han stor och du kan inte sova om nätterna för han är ute och dansar salsa… Angående jobbet så är mitt tips att du schemalägger tid för jobbjakt och under denna tid skickar du ut man och barn så att du kan fokusera. Vem vill inte anställa dig? Du är ju bäst! Om du vill ha feedback på cv och brev så sitter jag limmad framför datorn dagarna i ända så det är bara att skicka över.

    Andras liv är nog inte så glammiga heller även om det verkar så på nätet. Kramar från mig som håller håller på att bli plattrumpad (sitter still jämt) och få gamnacke (tror att jag börjar se dåligt…) Kram kram

    1. Alltså. Om du vill så skickar jag gärna över CV och personligt brev när jag känner att det börjar bli användbart. Och yey på att jag snart får träffa dig. Tiden går himla fort på hösten ibland.

  7. Åh. Nummer 2. Jag vill inte heller tillbaka. I grunden är jobbet fantastiskt, men för mig är det inte det längre. Men NÄR ska man med två kids hinna söka nya jobb? Om man inte ens vet vad man vill göra nu när man ska göra nåt nytt. Pepp till dig att komma igång. Jag ska komma igång. Verkligen. Nu kör vi.

    1. Tack så mycket för pepp. Och tillbaka till dig. Det kommer att vända/hända nu. För oss båda. Och jag kan tänka mig att om det är jobbigt med en, så är det än svårare med två. Massa pepp till dig…

  8. Jag skriver under på samtliga punkter jag med. Speciellt nummer 2. Mitt jobb är oerhört ostimulerande. Trevliga arbetskamrater har jag, men jag saknar liksom något mer utmanande, spännande, intressant. Det mesta, egentligen.

    1. Varför är det sådär? Eller rättare sagt, varför är man inte nöjd? Jag vill hitta MIN GREJ. Jag vill brinna. Letar vidare. Men nu händer det. Nu ser vi till att det vänder🙂

  9. Kram, fina du! Jag förstår precis hur du känner med det mesta. Minns de där faserna under första året, hur otroligt jobbigt det var. Det är inte till så mycket tröst nu kanske, men snart kommer Eddan att kunna ta sig fram själv och då kommer det att kännas lite lättare kanske. När han inte behöver använda sig av dig 24/7.

    Jag är fortfarande i chock över att vara tillbaks i verkligheten igen efter föräldraledigheten. Är skitsvårt att hålla alla delar av livet flytande, och känner att jag aldrig räcker till någonstans. Det jag menar är att jag verkligen förstår din oro, för det ÄR skitjobbigt, kan tyvärr inte trösta med att säga att det inte är så farligt, hur gärna jag än vill😦

Kommentera

