Mina gränser och dina känslor

Den här Lady Dahmer har gjort det igen. Stordåd. Hon är så himla bra den där människan. Idag sätter hon verkligen huvudet på spiken (för vad bland annat bloggeri  handlar om, alla delar vi med oss av våra liv i olika utsträckning).

Hon lade upp en bild på en binda med lite mensblod i veckan.

Och tydligen går folk bananas. Alltså. Vi ser sargade kroppar. Vi ser folk döda varandra. Ingen reaktion. Vi ser lite mensblod. Välter eiffeltornet.

jag har lagt märke till att man gärna projicerar sina egna känslor kring vad som är privat på andra och då uppfattar människor som gränslösa eller integritetslösa när deras gränser inte stämmer överrens med sin egen” – Lady Dahmer

Och hon tänker det väl själv. Att det såklart har att göra med att det är kvinnans kropp som avsexualiseras. Tas fram i ett verklighetsljus som vissa män(niskor) inte vill se. JAG BLIR SÅ TRÖTT. DEAL WITH IT JÄVLA G¤%&%R!

Och att min gräns inte behöver vara din gräns är ju självklart. Men så länge vi inte dödar eller skadar andra människor och djur. Får vi väl använda vårt privata lilla utrymme (bloggen) precis som vi vill? Utan att behöva ta en massa skit från upprörda typer som inte klarar av lite mensblod på dattaskärmen. Eller? Herregud, avfölj om det inte passar liksom.

Life is too short ochsåvidare.

 


6 thoughts on “Mina gränser och dina känslor

  1. Här håller jag inte med. Hon skriver inte: ”Här är mitt mensblod”. Bildtexten är i stället: ”Skickar lite kärlek till Flashback”. Det framstår, i min mening, som att hon gör det med ett syfte att det faktiskt är något negativt med mensblod. Varför skriver hon annars så? Hon ger mensblodet en negativ laddning. Det är inte bilden det handlar om, det är varför hon visar upp bilden. Ointelligent, om du frågar mig.

  2. Alltså. Varför skulle skicka lite kärlek till Flashback vara negativt? Jag tolkar det inte så. Jag tolkar det som att hon är ironisk (javisst) men inte ointelligent och inte nödvändigtvis negativt. Hon vet om att det kommer att tas emot negativt, det är en himla skillnad. För mensblod tas alltid emot negativt, det är inget hon ska lastas för. Jag tycker att det är bra att hon gjorde det. Och att hon vågar. För hon visar ju på att det faktiskt ses som något riktigt negativt, detta med mensblod. Sen tycker jag kanske att det är utifrån det vi ska diskutera det. Nu när hon lagt upp det och hon fått reaktioner, hur kan vi förbättra mensblodets ”status”. Ungefär så.

    1. Jag förstår inte. Tas mensblod emot negativt? Varför är det negativt laddat? Jag är helt övertygad om att ingen hade brytt sig om hon skrivit ”här är mitt mensblod”. Det hade bemötts med ett ”jaha”, förutom av trollen i kommentarsfälten. Och dem bör man lära sig att ignorera.

  3. Alltså. Nu handlade inte detta inlägg om mens, utan om att dina integritetsgränser inte nödvändigtvis är samma som mina. Men i alla fall.

    Tillåt mig att försöka förklara hur jag tänker. I alla fall när jag vuxit upp har mensen varit något en hållit hemligt, försökt smussla med och hemlighållt. Ingen mensfest direkt. Bara en massa smusslande med tamponger och bindor i omklädningsrum för att ingen skulle märka. Jag tycker LD bara visar på att det finns en negativ laddning kring det, inte att hon nödvändigtvis förstärker det. Sen att det finns hattrådar om henne på Flashback, som hotar henne och hennes familj motiverar nog hennes lilla hälsning just dit, var väl därför hon skickade lite kärlek dit kanske. Men att det skulle vara ointelligent. Det är ganska starka ord.

    Sen är det ju trollen i kommentarerna som en ska försöka ignorera, men det tror jag inte är särskilt lätt alls. För det kan ju vara din eller min man som sitter där bakom och ”trollar”. För det är ju riktiga människor som sitter där bakom och har åsikter, samhällsmedborgare. Och även om du är bra på att ignorera trollen så kanske inte alla är det.

    1. En del av ditt inlägg handlade om integritet, men tex i ett annat stycke jämför du sargade kroppars reaktion med reaktionen på en blodig binda. Och det är, enligt mig, väldigt stor skillnad.

      Det handlar om historier som bilderna berättar. Att se krig eller bilolyckor handlar om dramatik och att det väcker en känsla – som att man är tacksam för sin familj, glad att man inte är i krig, eller i extrenfall även folk som jublar över att folk har dött. Blodet är dramaturgin och ger liv åt en händelse. Bekräftar att något är sant. Mensblodet är för mig ointressant om det inte handlar om att 40 kvinnor förblödit pga sjukdom. Jag har inget emot att bildsätta en artikel med en blodig binda och rubriken: ”Så här ser du om du drabbats”. Men den är oontressant utan en historia.

      Men visst, om mens varit något skamligt,som du säger, så är det bra att hennes inlägg hjälper dig. Och då är det dina reaktioner det handlar om, inte vad trollen säger.

Kommentera

