Eddan 10 månader

I måndags blev du alltså tio månader. Tio månader! Det är galet. Nu har du börjat resa dig själv med hjälp av stolar och bord. Och du går med hjälp av att stödja dig på möbler och mor och far. Du väger 9890 gram. Och mäter 76,5 centimeter.

Du älskar att övningsgå. Nu har vi ställt undan gåstolen så att du får öva helt själv. Fast jag vet att du kommer att få en sån där gåkärra i julklapp av din farmor och farfar. Den tror jag kommer väldigt lägligt. Hela kvällarna och delar av dagarna vill du gå. Och du har börjat krypa lite nu också. För att ta dig till ställen där du kan ställa dig upp.

Du har ett fantastiskt humör. Oftast är du glad. Ibland är du riktigt arg. Oftast när du är trött och helst vill amma. Och vi har börjat fundera på hur avvänjningen ska gå till. Och igår somnade du för första gången utan amning. Även om du vaknade på natten och fick dig en liten slurk. Så såg vi det som ett fantastiskt framsteg. Det innebär att även din pappa kan natta dig framöver. Hoppas vi.

Du äter fortfarande med god aptit. Köttfärsås och spagetti är en favorit. Liksom avokado och fruktpuréer. Men allt går ner. Makaronihjul är populära för dem kan du stoppa i munnen själv. Och små brödbitar med ost. Vi låter dig prova det mesta.

Du älskar fortfarande att åka i vagnen, och du tittar på världen med stora ögon. Dessutom går det ganska bra att åka bil nu också, sen vi skaffat en större bilbarnstol och du ser vad som finns runtomkring. (den sitter i farmors bil, eftersom vi inte har någon bil själva)

Finaste ungen min. Ditt glada skratt. Dina små pussar. Dina små bett. Du är det bästa som hänt!


3 thoughts on “Eddan 10 månader

  1. Jag funderade i de där banorna med stora ungen när han var i den där åldern, hur skulle man göra för att sluta amma när jag kände att det var dags. Jag visste inte när detta skulle inträffa, men sånt kan man ju fundera på.

    Nån vecka innan ettårsdagen slutade han bara. Jag erbjöd, men han var inte intresserad och så var det med det. Inga tårar, inget slitande i mina kläder. Ingenting.

Kommentera

