Orättvisan?

I söndags låg jag och önskade mig att min man skulle komma med överraskande frukost på sängen i form av pannkakor och grädde och frukt och annat götta. Men det blev som vanligt att jag själv fick stappla mig upp med min tunga valrosskropp och förbereda den delikata frukosten: gröt med mjölk och lite sur sylt.

Och så läser jag hos Motvalls (fd grannen och ungefär lika långt gången i sin andra graviditet som mig) att hennes Solros minsann lät henne ta sovmorgon och sedan står och vänder pannkakor MED FÄRSKA JORDGUBBAR.

Min enda undran nu.

Var kan jag reklamera? Jag antar att garantitiden har gått ut, men kanske att en kan kräva en omleverenas enligt Köplagen § 34- ”Köparen (jag) har rätt att kräva att säljaren (Mr Hilarious) avhjälper felet (att jag inte fick någon frukost på sängen) utan kostnad för köparen (mig), om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren (det torde inte vara så jobbigt att ställa sig och vända några pannkakor en söndagmorgon, andra kan ju). I stället för att avhjälpa felet får säljaren (Mr Hilarious) företa omleverans enligt 36 §. Som säger att ”Även om köparen inte kräver det (men det gör jag), har säljaren (Mr Hilarious) rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen ( alltså nästa söndag blir det svårt för då har vi gäster, liksom söndagen efter det) och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren. Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet (jag skriver det här på bloggen, det borde väl räcka?) eller företa omleverans (pannkakor!), om köparen har avhjälpt felet (vadå, skulle jag ställt mig och gjort dem själv?) och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida (jag väntade länge och till och med önskade frukost på sängen).”


2 thoughts on “Orättvisan?

  1. Fluffan säger att anledning till att jag alltid lagar frukost till honom istället för tvärtom är för att jag är bäst på det. Jag kallar det manipulation. Hursomhelst funkar det bäst att hota honom med något för att få honom att laga frukost åt mig. Som i lördags t.ex, om du inte lagar frukost får du tvätta. Simsalabim så hade jag äggröra, avokado och västerbottenost på en tallrik.

  2. Solklart fall av avtalsbrott! Ni är ju gifta dessutom å då har han väl lovat dig evig trohet å evig tillgång till pannkaksfrukost på söndagarna – inför Gud å församlingen…

Kommentera

