Det här skulle handlat om nåt annat…

.. men eftersom jag mest blir upprörd och arg (%#%%#&&jävlavärld%%¤%&%/) och den här bloggen förtjänar lite lugn så får jag väl berätta om min alldeles förträffliga sparåtgärd på lunchen.

Mötte upp med en gammal kollega som jag inte träffat sedan förra graviditeten. Och när vi ställt oss att beställa mat på K25 går brandlarmet. Och ut väller massorna. Lämnar hals över huvud sin mat oäten på sina tallrikar/plastförpackningar.

Vi stannar kvar och brandlarmet slutar tjuta. Och jag hoppar in i kön igen och killen i disken frågar vad jag vill ha. En hamburgare säger jag. Han undrar vilken. Jag säger en vanlig. Han kommer fram med en och säger att han bjuder på den. Och strips. Och sås. Och hej lunchpengen sparad/kreditkortet vilar.

Alltså.

Nu ni som börjar oroa er på riktigt över min ekonomiska situation eftersom jag pratar mycket om skulder till kreditkortsbolag och sånt.

Jag ligger på en sparplan. Lägger undan cirka massor av pengar varje månad på grund av *hemligt* och har därför lite sådär lagom med likviditet, vilket kreditkortet (utan ränta, bara mot faktura) hjälper mig med. Soliditeten är det däremot inget fel på. Jag har såklart stenkoll (eh. tror jag), men efter vår flytt har det liksom blivit lite knas i flödet. Jag räknar med att vara i fatt cirka i juni, lagom till föräldraledighet nr 2. Och jag vet, en dålig kassalikviditet kan också göra en konkurs, men hej, jag tror inte det.

Jag prioriterar fortfarande ekologisk mat framför billig skräpmat. Jag unnar mig lite uteluncher emellanåt, även om jag föredrar att äta matlåda då det ju faktiskt sparar minst 90 kronor per dag. Jag dricker inte kaffe ute längre (efter att ha blivit totally ripped off på en kaffelatte på fyrtio spänn häromveckan är det numera nolltolerans). Jag köpte ett par ”springskor” att ha mina stora gravida fötter i. Jag unnade mig ett par klänningar och ett par rosa pumps.

Ja. Jag är själv lite nojig för den ekonomiska situationen såklart (gillar ej kreditkort per default) men tror ej kommer bli lyxfälleoffer. Även om min man höjer menande på ögonbrynen var och varannan morgon, då han följer serien slaviskt.

Ja. Det var väl det hela. Idag åt jag gratislunch. Summan av kardemumman ochsåvidare.


Kommentera

