En mage med ett barn i

Detta lilla mirakel till barn som kommit att ligga i min mage i trettiotre veckor och vuxit. Som vi inte trodde skulle ske. Som nu ligger och sträcker ut sig och gymnastiserar och växer och orsakar foglossning och en del smärta. Men som faktiskt är helt osannolik egentligen. För vi var ju ofrivilligt barnlösa. Vi undersöktes för än det ena, än det andra. Vi spolade äggledarna och jag spydde på Götgatan efteråt. Jag åt pergotime i 35-gradig hetta i Cypern. Kände mig allt annat än fertil. Oljig och okvinnlig och misslyckad. Kände mig ledsen, arg och orättvist behandlad av livet. Trodde att kanske ändå att den där klamydiainfektionen som ung och dum hade satt spår. Trodde aldrig att jag skulle få uppleva glädjen av att bära fram ett barn, att se ett barn växa upp. När vi åkte till Linköping och gjorde vår första IVF. Och hoppet som grusades efter den första misslyckade behandlingen. Och glädjen när det fungerade den andra gången. Och oron under hela graviditeten att den skulle avbrytas och vi inte skulle få träffa vårt barn.

Men jag tänker oss fortfarande som ofrivilligt barnlösa. Med en jävla stor portion tur.

Som nu har ett andra barn i magen. Som kom till ”av bara farten” och utan behandling. För vi kunde ju ändå inte bli gravida själva. Fast det kunde vi tydligen. Med en jävla stor dos tur.


3 thoughts on “En mage med ett barn i

  1. Så himla coolt är det! Tänk om en visste ibland när livet känns tungt att det kommer bli annorlunda sen…å å andra sidan, vilken tur att en inte känner till jobbiga saker som ska ske i framtiden också…

Kommentera

