Och så skäller jag…

På årets släktfest. Vi har ett problem, Houston. Eller. Rättare sagt. Familjen. Men det pratar vi inte så mycket om. Men det är det där med hunden. Som inte funkar pga stor vaktinstinkt. Och föräldrarna vägrar inse att det inte fungerar. För de älskar ju den där hunden över allt annat. Och de skämmer bort henne och ger henne inte tillräcklig stimulans och inte tillräckliga regler och inte tillräckligt tydliga kommandon. Och så finns det barn som är rädda för hunden. Och jag klarar inte av att ens gå ut med henne längre. För hon hoppar upp och visar tänder och ”busar”. Och det är ingen liten hund. Det är en rottweiler och hon är stor. Och mina föräldrar. Jag skäms över hela situationen. Fast jag vet att jag inte borde. Och det blir känsligt för det är så det funkar i min familj. Sån jag funkar. Vi lägger locket på och säger att ”det är ju inte bra men vad kan man göra” och så går det ett år. Två år. Tre år.

Men på årets släktfest fick jag nog. Jag orkade inte se hunden stå och skälla på VARENDA bil som kom upp på gården. Orkade inte vara tyst och titta på. Gick resolut fram till hunden höll henne tillbaka för ingen annan gör det (betänk, jag var gravid i vecka 36-37 och bör såklart inte ge mig i kast med att brotta ner en stor rottweiler. Såklart). Då hon morrade hotfullt mot mig och visade tänder och ryckte sönder min tumme så att jag skrek att ”jävla hund du har brutit min tumme”. Varpå min överförfriskade far* (*det är en annan historia) kommer och säger att det är ingen fara och jag skriker att det är visst fara för barnen blir rädda (elva barn under åtta år på festen i år) och min mor gormar i bakgrunden och jag skäller på dem om att det fungerar inte längre. De måste lära henne hundhyfs och gå EN JÄVLA KURS. Och någon av dem (minns inte pga tumultartat) SLÄPPER HUNDEN LÖS så hon springer fram till random människa. En stor hund som precis stått och skällt på allt och alla. Släpper någon av dem vind för våg. Och jag blir apeshit/bananas/monster och vrålar att de är fantamigintekloka och min far rymmer/gömmersig/försvinner och min mor säger att ” skäll på din pappa, inte på mig” och jag blir så HELIGT förbannad för de klarar inte av ansvaret. De är sådana barnrumpor och skyller ifrån sig och jag blir helt galen och arg och gråter pga argsomettbi och pga skäms för att mina föräldrar inte kan ta ansvaret det innebär att ha hund.

Nåt pucko till kusin kommer såklart efteråt och säger att det var mycket ”gravidhormoner i omlopp” tidigare. ELLER. Så vet du inte ett jävla skit och håller käft.

Till saken hör att hunden faktiskt hade varit ganska bra med den närmaste familjen under vår vecka där. Hon har helt accepterat Eddan (och går inte fram och nosar på honom stup i kvarten som hon gjorde förra gången) och Eddan har nästan accepterat henne. Och så händer detta i slutet av veckan. Och jag hatar hur de beter sig. Det finns långt mer att berätta i detta ärende men ärligt orkar jag inte nu. Nu ska jag ju berätta om vändningsförsöket och sådär…


3 thoughts on “Och så skäller jag…

  1. IGENKÄNNINGEN på detta alltså. ENORM. En av mina föräldrar har hund för första gången, och det är helt makalöst hur hon låter den hålla på, utan att sätta ned foten, säga till, uppfostra. Den andra föräldern (de är skilda) har en hund hemma hos sig himla ofta, som egentligen tillhör ett styvsyskon – denna hund tilläts bajsa inomhus hos oss på julafton på en tidning eftersom ”hon inte gillar att bajsa ute när det är snö”. ALLTSÅ!!!

  2. Nää. Så jävla orimligt. Djur är fina å bra å barn ska få träffa dem. Men sätt ALDRIG ett djur framför en människas, å i synnerhet inte ett barns, säkerhet. Tycker jag. Själv blir jag förbannad så fort en hund kommer nära mig utan att jag gett mitt medgivande (pga allergisk mot många å gillar inte hopp/slick osv.) å är lika noga med att Edith INTE ska gå fram till djur utan att deras ägare gett klartecken. Ömsesidig respekt, hyfs å ordning liksom.

    Å att skylla på hormoner samtidigt alltså. Fy fan.

Kommentera

