Vändningsförsök nr 1

Alltså. Den där lilla Kiwi som ligger därinne verkar vara en riktig akrobat. För när vi kom in till förlossningen och fick förklarat för oss hur vändningsförsöket skulle gå till visade det sig med ultraljudet att huvudet låg neråt igen. Kiwi hade vänt sig från en dag till en annan. För jag litar helt på min bm. Hon gjorde ju också ultraljud. Och på förlossningen sa de att det faktiskt är ganska vanligt att barnet vänder sig mycket, särskilt vid andra förlossningen (och såklart tredje och fjärde?)

Så vi blev mycket snopna. Snuvade på ett vändningsförsök. Vilket jag inte sörjer det minsta. Verkar tokjobbigt. Läkaren tyckte också att hon skulle ”känna efter lite” hur det står till där inne, varpå hon konstaterar att jag är öppen FYRA CENTIMETER. Och med en livmodertapp på två centimeter.

För er information var jag öppen TRE centimeter när jag kom in och var i upplösningstillstånd med Eddan. Då var jag redo att kasta mig framför en bil och dö på fläcken. Cirka.

Också supervanligt tydligen med andra barnet. Jag kan tydligen gå och vara öppen flera centimeter i flera veckor.

I alla fall. När hon ändå var där inne och ”petade” passade hon på att göra en hinnsvepning. Som vid en googling visar sig vara ett ”beprövat knep” för att starta en förlossning. Eller i alla fall hjälpa igångsättningen lite på traven. Så nu har jag gått en dag med förhoppningen om att det ska sätta igång och att vi ska få träffa det lilla lilla barnet mycket snart. Skulle nämligen passa bra då svärmor är här och kan barnvakta Eddan. Som tur är säger hon att vi tar en dag i taget och verkar ha ställt in sig på att stanna här några dagar.

Så. Vi får se vad som händer de närmaste dagarna.

ps. för er med extra stort intresse: Jag tror slemproppen gick i morse också.

Slut på information för dagen!


7 thoughts on “Vändningsförsök nr 1

Kommentera

