2014- Då det händer

Nästa år. Jag ska göra nästa år till året då jag rensar ut gifter. Aktivt. Ur kroppen. Ur badrrumskåpet. Ur barnens rum. Ur köket. Ur maten. Ur livet.

Det slog mig när jag satt på toaletten (såklart, alla snilleblixtars place to hang out) att mitt badrumsskåp är fullt av produkter som jag INTE ANVÄNDER. Det är sjukt egentligen hur många krämer och pryttlar jag köpt genom årens lopp som bara står. Och samlar damm. Till ingen nytta. Och det är såklart inte ekologiskt hållbart att bara kasta dem. Men använda det jag har köpt. Det ska jag. Tyvärr är jag ju av åsikten att det som smetas på också kommer att ramla av (antingen inåt och eventuellt vara hormonstörande eller ut i närmaste vattendrag och där störa andra organismer) och det bär mig därför emot att använda för mycket produkter. Har till exempel dragit ner på shampoo och balsam. Fuktighetskrämer använder jag minimalt (även om jag har köpt och fått ett oräkneligt antal som som sagt bara står och samlar damm). Men i alla fall. En fråga. Gamla make-up och skönhetsprodukter, de återvinns som? Miljöfarligt avfall? Fräscht i så fall.

På samma sätt ska jag aktivt arbeta för att vi ska kasta mindre mat och använda det vi köper på ett bättre sätt. I det ingår att inte handla mer än det vi förbrukar. I vårt sista månadsbokslut hade jag varit och handlat mat cirka varannan dag de senaste två månaderna. DET ÄR GALET. Skärpning!

Barnens rum. Plocka bort onödiga plaster. Sälja leksaker de inte leker med och rensa. Skänka till Myrorna. Eller sälja till BellaBus.

Fortsätta köpa ekologiskt. Och predika det för andra. Amen.


2 thoughts on “2014- Då det händer

  1. Jag älskar att det blir ett nytt år ibland för det är så enkelt då att ta ”nya tag”. Tänk om dagarna till exempel bara hade pågått i ett räkneverk uppåt hela tiden, då hade man inte fått det fantastiska börja om-läget.

    2014 ska jag bli bättre på att inte träna dumt (dvs bli jätteinspirerad, träna massa gånger i veckan direkt och sen få ont nånstans, inte kunna träna på två v och sen börja om). Jag ska också äta mer vegetariskt, (men inte helt pga orkar inte och förlåter mig själv för det) osv.

    Rensa ut gifter ut hemmet skulle jag också behöva göra. Ska passa på när jag flyttar 1 feb. Inte ta med skiten till nästa hem.

  2. Heja heja!

    Själv ska kanske 2014 bli året som jag tar tag i träningen. Köpte kort idag (i sista stund för att få det på friskvårdsbidraget) och hoppas kunna få till att använda det. Svär lite över att lillebror inte att en minibebis längre som kan haka på och träna med mig.

Kommentera

