Förskolan schmörskolan

Vi har varit toppennöjda med Eddans förskola hela hösten. Det har varit tre unga pedagoger (utbildade men på lite olika nivåer), med mycket ambitioner och bra samarbete dem emellan har det känts som. Igår när jag kom för att lämna Eddan visade det sig att tre av barnen (de äldsta) och en av pedagogerna har bytt avdelning (typ över helgen) och vi kommer bara ha kvar två av de ordinarie. Detta och att de har bestämt sig för att dra ner barngruppen till 10 stycken. Från tidigare 15. Gott så. Men.

Det finns så klart ett (eller flera) men i detta. 

För det första. Det är inte direkt gott om förskoleplatser i Stockholmsområdet. Även om det råder brist på pedagoger så borde de väl kunna hålla avdelningen lika stor, för barn att fylla den med finns ju. Det sista jag hörde om detta var att de inte skulle skola in fler barn i gruppen, för att ” de skolat in så många under hösten”. Man ba WHUT? Det är väl liksom det förskolan handlar, skola in och ta emot de som behöver platsen?

För det andra. De visste alltså inte att denna förändring skulle göras förrän typ förra veckan? Lite framförhållning och information så att jag kan berätta för mitt barn att hans ena fröken kommer att gå till en annan avdelning vore på sin plats. 

För det tredje. Då vi vet att en av de kvarvarande pedagogerna är gravid och kommer att gå hem i april betyder det ju att ännu en ordinarie kommer att försvinna.

Då jag är typ EMOTIONELL fick jag ju en gråtattack när jag fick reda på detta. That is who I am. För betyder det att

1) gruppen kommer att splittras eller ”delas ut” på andra avdelningar/förskolor ?

2) Kommer de att hinna få in en person/vikare innan april som barnen hinner lära känna eller planerar de ännu ett ”över helgen byte” ?

Jag ringde upp förskolechefen med min lilla harröst (med tårar GANSKA på ytan) och undrade hur de ser framtiden och varför de inte kunde informera några veckor innan. OCH MÄKTA FÖRBANNAD JAG BLEV. Kvinnan slingrar sig som en hal orm. Så inte är jag lugnad, snarare ännu mer orolig för att de kommer att stänga igen avdelningen och ”dela ut” barnen på andra avdelningar. Och då säger jag bara, då vill jag inte ha Eddan där. Den andra småbarnsavdelningen  på hans förskola består av några äldre tanter som jag inte känner något förtroende för och som kör ”lilla söta prinsessa-stilen” till små flickor och gudvetvad till pojkarna. Jag kanske är fördomsfull, men det lilla jag har hört avskräcker. Och Eddan älskar ju SINA förskolefröknar. Det märks direkt att han inte gillar de andras stil. Så. Lite av dagens oro vare här. Tårar varje dag sa ni? JAJEMEN! 

 


2 thoughts on “Förskolan schmörskolan

  1. Usch, förstår att du blir förbannad. Vi har varit nöjda med vår dotters förskola och hon verkar trivas. Men på en termin har det slutat två av tre pedagoger. (Jag gillade alla jättemycket, de var unga och inte så mkt ”dagisfröknar” utan med medvetna). En flyttade och en annan ville ha kortare resväg. Helt förståeligt. Tyvärr är de nya inte några favoriter hos mig men dottern verkar gilla den ena, den andra är så pass ny så vet inte än. Tyvärr måste man väl som förälder bli mer hårdhudad och dels ställa krav (inte något jag har lust med) och dels vänja sig vid att förändringar kommer att ske hela tiden. Det kanske blir lika om man byter förskola? Jag glädjs åt att barnen är kvar och att de verkar gilla varandra. Men skulle de säga att även det skulle ändra så vet jag inte vad jag skulle göra. Snacka om att man känner sig maktlös som förälder.

  2. Fy fan! Fy fan! Jag kan älta det här i timmar… Vi som ska byta från en vi inte är supernöjda med nu till en ny. Ångesten alltså, ångesten… Låt oss ses å älta tillsammans en dag snart! T ex om ett par veckor nån dag när jag lämnar E på nya stället i kransen kanske vi kan ses nånstans i söderort å fika (så jag inte har jättelångt dit i början alltså)?

Kommentera

