Nappatag

Fundering. 

Om bäbisen slutar med napp nu när han är sex månader då är vi något på spåren?

Alltså. Jag menar. Sen han spottade ut nappen när han var tokförkyld uppe i Ramundberget så har vi inte gett honom den tillbaka. Eller. Rättare sagt. Han hade den med sig till träningen idag. Och han tar den, men han verkar inte helt beroende. Jag tycker han har klarat sig utan och kunnat vyssja eller trösta honom på annat sätt. Och fatta jobbigt det verkar vara att göra sig av med nappen när de är två-tre år. 

Vi såg en liten flicka i skidbacken, tre-fyra år måste hon ha varit. Hon åkte med napp. Alltså. Alltså!

Nä. Nu ska jag vara konsekvent och ”glömma” nappen hemma varje dag. Så får vi lösa jobbiga situationer utan nappen. Det gick ju med Eddan, han fick ju aldrig någon napp. Måste gå med Iska också. Och slippa sluta med den när han är medveten om den. Vore fint. 

Annat. Vi åkte skidor. Och varför gör jag inte BARA det? Älskar närheten till naturen. Älskar vidderna. Vyerna. Snön. Vi hade svärföräldrar och min mamma med oss till världens fräschaste fjällstuga i Ramundberget. Och Eddan åkte skidor. Två år. På ett par skidor. Ropade ”Kom igen pappa” och totalt orädd. Fascinerad. Fascinerande. 

Annat. Det är något under huden. Men jag orkar inte ta tag i det. Går till en hudläkare och ber honom ta bort några födelsemärken istället. 

Annat. Iska sitter själv i badbaljan och håller sig i kanten. Alltså. Alltså! 

Annat. 

End of message. 


6 thoughts on “Nappatag

  1. Låter toppen!

    Storasyster slutade med napp just när hon var sex månader. Det gick skitlätt. Lillebror har fortfarande napp vid ett års ålder, och jag tänkter lite att det är nu eller aldrig. Vi glömde nappen imorse och han skrek en stund i vagnen men somnade sen. Kanske ska köra på.

  2. Ja, ta chansen!
    Jag är himla glad att förskolan fixade hela nappavvänjningen åt oss. De är lite så här, bara bestämmer på förskolan att ”nu ska han sluta med napp” och ”nu ska han sluta med blöja” och så styr de upp hela processen och man bara jahapp.

    1. Ja vi ska jobba på det där med sluta med blöjan på Eddan nu också, för han är ju helt medveten om potta och vad man gör med den. Och nappen, den har bäbisen släppt!

  3. E slutade med både napp och blöja nu runt sin treårsdag. Så här i efterhand kan jag tycka att nappslutet gick enklare än jag trott med tanke på att hon varit så oerhört förtjust i napp och aldrig funnit trygghet i nåt gosedjur/snutte utan bara haft nappen som sin sån grej. Men hon sover fortfarande markant sämre eftersom hon inte kan ta nappen om hon vaknar till på natten. Är ändå rätt glad att vi väntade in hennes eget beslut/önskemål om att sluta. Känns ju fint när barnen är med och tar beslut om sånt som rör dem själva. Vill dock gärna att lillebror slutar innan treårsdagen men han började å andra sidan med napp först när han var 3,5 månader…

    1. Ja, fast i nappfrågan i vår familj handlade det mest om att jag inte orkade med smågnäll och det tystades ju smidigt med en napp. Som det visade sig att han inte saknade så nämnvärt nu i efterhand. Eller. Han spottade typ ut den efter ett tag, tog den i handen och kastade iväg den. Så jag tog det som ett tecken på att han inte brydde sig. Och nuförtiden är det lätt att hitta sätt att trösta honom på, utan napp.

Kommentera

