När jag faktiskt kommer till insikter

Det är inte varje dag och det är inte alltid helt tidigt men ibland kommer jag faktiskt till insikter och anammar tankar som jag vill leva efter. Och det är mycket tack vare att jag träffar min svärmor faktiskt. För hon är en sån person som faktiskt tar det personliga utvecklandet på allvar och rekommenderar böcker för att komma till insikter. Inte pådyvlande utan bara genom små rekommendationer. Som vi får göra som vi vill med. Antingen lyssnar vi. Eller så struntar vi i det. Och går vidare ovetandes i livet. För några veckor sedan rekommenderade hon en bok som på svenska heter Känn rädslan- och våga ändå och tar upp ämnet optimism och ett positivt tankesätt inför det livet bär med sig. Och kanske är det just det jag behöver just nu. Inse att jag kan inte påverka andras handlingar (i någon större grad) och jag ska heller inte störa mig på det folk gör och säger, utan arbeta med mig själv och mina inställningar. För det är ju min självkänsla som är stukad om jag blir provocerad i olika situationer. Jag som måste arbeta med min inställning till andras framgångar. Och jag tycker att jag redan kommit en bit på vägen. Genom att ta steg och våga saker som JAG vill göra, för MITT bästa stärker jag MIG och MIN självkänsla. Och att tänka att ”Jag är rädd, men jag gör det ändå” har faktiskt fått mig att öppna ögonen lite. Jag är rädd. Jag är ofta rädd. Men jag ska bannemig göra det ändå. 

Och litegrann sådär är det nu. Fler som går i dessa tankar? 


2 thoughts on “När jag faktiskt kommer till insikter

  1. Jag går i samma tankar. Något så in i norden rädd för så mycket, den där framtiden som nyss vältes omkull exempelvis. Tror att jag ska låna boken du skrev om. För jag gissar att det kommer att vara en hel del framöver som jag behöver göra ändå.

  2. Gick i dessa tankar ständigt efter jag precis hade sagt upp mig. Precis allt som du tar upp i din text känns så spot on på hur jag fungerade under dessa 18 månader. Jag behövde verkligen jobba på mig själv och min inställning till andra. Rädslan över vad jag hade gjort och vad som skulle hända i framtiden etc.

    Så boken skulle jag behövt för ett år sen. Nu efter jag har tagit mig ur min första ”riktiga” kris. Så känner jag mig väldigt stark och framåt över framtiden och livet i helhet.

    Synd att vi inte hann ses något när vi var ner. Men vi kommer till Sthlm i slutet på Augusti för att fira min pappa som har fyllt år. Så då hoppas vi på att vi får träffa er lite, då har vi även med oss Charlie.

    Ha en fortsatt fin vecka🙂

Kommentera

