Delad ekonomi much?

Inte vet jag hur ni andra gör för att hålla ordning på ekonomin därhemma men vi i vår familj (dvs jag och Hilarious) samlar kvitton som vi i slutet av varje månad går igenom, kvitto för kvitto, i excel där det dokumenteras för evighet amen. 

I alla fall. Tycka vad man vill om dessa smått perversa böjelser för kvittosamling och bokföring. Så gör vi i alla fall. 

Men. 

Vi har nu även börjat sitta (inte på min inrådan) och gå igenom internetbanken också. Ni vet, Hilarious sitter med blicken fäst vid alla mina transaktioner. Som är ANINGEN fler än hans lilla mediokra lista på i snitt två transaktioner i månaden. 

– Jasså, gick du till Coop två gånger den dagen? – kan det låta. Eller.

– Men hur mycket handlar du egentligen? Eller. 

– Alltså, det där Bibbanbull, vad är det för nåt?

Varpå jag såklart  känner mig oerhört kränkt och svarar nåt i stil med skit-i-det-du. 

Mycket bra för parrelationen. Eller.  


11 thoughts on “Delad ekonomi much?

  1. Jag tänker att ett gemensamt konto är det enklaste. Men det är så himla meckigt i Colombia att vi väntar med det tills vi flyttar till Sverige.

    Så just nu använder vi appen Splitwise istället. Tusen gånger enklare än att spara kvitton och ha excelark. Bara lägga in i appen så fort man handlar / betalar en räkning och så räknar appen själv ut vem som är skyldig vad.

  2. Vi är betydligt mer bohemiska i vår inställning till pengar märker jag. Vi kör gemensamt konto där alla inkomster sätts in och sen betalar vi alla räkningar från det kontot. Sen för vi över fickpengar till våra egna konton (och vi tar ut lika mycket fickpengar trots att en av oss tjänar betydligt mycket mer än den andre). Och behöver man köpa något extra dyrt till sig själv så för man bara över lite extra till sitt eget konto den månaden, det är inget vi håller koll på.

    Men så tycker vi båda två också att kvitton och excelark är bland det tråkigaste som finns.

    1. Oh, då skulle min man go bananas på mig då jag har en liten vana att handla klänningar mm i parti och minut och han skulle kanske inte tycka att hans surt förvärvade konsultpengar skulle gå till sådant. Typ. Så vi delar på gemensamma utgifter (och fördelar enligt formel då vi tjänar olika, fast inte SÅ olika) och sen behåller respektive sin del att göra vad den vill med. Spara gör O, shoppa gör jag. Typ.

  3. Haha, vi gör ungefär lika när det gäller den sista punkten. Just nu försöker jag skapa en hyfsad familjebudget och har börjat så att jag går igenom alla våra utgifter i internetbanken/excel i slutet av månaden och så får vi se vad det landar.

    När det gäller gemensam ekonomi så kör vi rakt av. Vi har bara två gemensamma konton – ett där våra löner kommer in och ett där vi sparar. Det känns himla skönt att slippa behöva tänka på vem som betalat vad. Men så har vi samma inställning till pengar också så det gör att det flyter på bra. (Om en är en slösa och den andra spara/har en dyr hobby och den andra inte etc så kanske det inte funkar lika bra.)

    1. Alltså. Vi får ju lite mer koll på hur mycket som går till Coop och ICA, men vi har inte lagt nån budget, det vore hardcore även för oss. Vi delar som sagt inte rakt av (se kommentar ovan) men vi har nog lite olika inställning till pengar också. Har jag märkt. Jag är mer slösa än han. Även om jag i relation till många andra säkert är spara. Men du vet.

  4. Aldrig i livet att min käre make skulle få ‘studera mina transaktioner’ hahaha! Vi är lite olika han och jag… lite samma, han 2 köp/månad, jag 300 små…

    …vi kör ett gemensamt konto för hus, hem, barn, försäkringar, bensin, mat etc. Sen har vi ett ‘skoj och semester-konto’ som endast får användas till festliga saker. Och ett tråkigt sparkonto till bilreparationer, isolering av förråd eller annat tråkigt. (Plus sparkonton till barnen och så) Båda sätter över pengar till alla gemensamma konton varje månad – vi sätter över lika mycket (tjänar ungefär samma) och det som inte försvinner dit får man leka för bäst man vill!🙂

  5. Alltså, solrosen skulle eventuellt hota med att göra slut om jag föreslog excelark och gå igenom konton🙂 Vi har alla pengar gemensamma. Det skulle bli så himla märkligt t ex när en är föräldraledig annars. Även där delar vi ju lika (både i tid och ersättningsdagar) men antal uttagna dagar varierar över tid. Vi kör enligt principen att båda gör ett bra jobb på jobbet (och hemma) och då ska vi ha det lika bra ekonomiskt. Vi får vars 2000 kr ”nöjeskonto” på privata konton varje månad. De går i princip till fika, onödig shopping, nån resa och liknande. Allt annat går till de gemensamma räkningskontot, visakontot och sparkontot. Barnens barnbidrag går direkt till deras sparande på vars ett investeringssparkonto som dock står i våra namn in case ungarna gör uppror… Vi pensionssparar också vars 1000/månad. Kläder, skor, barnens grejer mm köps från visakontot som är gemensamt. Sparkontot är till resor, boende mm men vi har också egna sparkonton sen gammalt. Vi har justerat summorna på dem så att vi har lika mycket var.

    Jag är supernöjd. Vi är generösa mot varandra, har inte stenkoll på småutgifter men har superkoll på de stora dragen.

  6. Tänk vad olika alla har det.
    Här hemma gör vi som så att jag betalar alla räkningar från mitt konto (förutom bolånet) och med en fattig mammapenning så blir det inte många ören kvar.
    Jag har sedan fri tillgång att överföra pengar från makens konto när jag ska handla något, typ mat och kläder.
    En helt okej överenskommelse tycker jag. 😊

  7. Det är intressant att läsa alla kommentarer och hur olika en väljer att göra. Jag tjänar något mer än min man och vi sätter in våra respektive löner till ett gemensamt konto och drar därifrån varsin ”månadspeng” som vi får göra vad vi vill med. Från det gemensamma kontot betalar vi allt och vi har även ett gemensamt kredit-/kontokort. Vi tycker att vårt system funkar skitbra och är ”rättvist” (tex även om man är sjukskriven osv). Vi vill ha det jämställt och att båda ska ha samma förutsättningar, oavsett lön, eftersom vi har valt att leva tillsammans.

    Vi har ett väldigt systematiskt Excel-ark och jag har stenkoll på våra utgifter – det är lite nördigt men samtidigt väldigt skönt att inte bli överraskad när tex bilskatten på flera tusen ska betalas.🙂

Kommentera

