Inskolning på förskolan

Mr Hilarious har ansvar för inskolningen på förskolan för Eddan. De har tre dagar schemalagda, sedan är det tänkt att vi ska lämna över vår lille son helt i deras (institutionens) händer. Ni kan ju gissa att det är med lika delar glädje och irrationell fruktan vi gör detta.

Glädje för att vi ser ju att Eddan behöver mer stimulans än vad vi lyckas uppbringa om dagarna.

Irrationell fruktan för det uppenbara. Det är någon annan som kommer att påverka honom på dagarna. Det är någon annan som kommer att trösta honom när han gråter. Det är någon annan som kommer få dela hans dagar. Det är någon annan som kommer att bestämma när han ska äta, sova och leka. Och rädslan att han kommer att hamna utanför, eller bara bli ledsen av att vi överger honom, eller att andra barn kommer att behandla honom på sätt som kränker honom. Det finns ju tusensiljoner scenarier.

Men mest av allt verkar det ha fungerat ganska bra de två första dagarna. Han kan inte somna av sig själv men han verkar ha anpassat sig bra till den nya situationen. Fast osch. När jag kom dit i torsdags och såg honom komma mot mig. Sken upp när han såg mig. Då var tårarna så nära så nära. (är mayor lipsill).

Det blir säkert bra. Tanken är att vi ska ha honom i förskolan 30 timmar i veckan, förutom varannan fredag då han får vara hemma med mig och Kiwi. Åka på utflykter, gosa och bara umgås med oss. Sen kanske det händer att jag har honom hemma mer om jag känner att det behövs.

Hu. Det är en pärs att bli förälder till ett förskolebarn. Och då mest på grund av min känslostorm kring det här med kärleken till barnet. Hur ska de klara att ge honom den kärlek och omsorg han behöver? HUR?

//Känslig_morsa_80


4 thoughts on “Inskolning på förskolan

  1. Enda positiva med skitkort mammaledighet. När barnet började förskolan vid ett års ålder hade han redan blivit omhändertagen av andra om dagarna de senaste åtta månaderna. Förskolestarten var en piece of cake. Men ÅH vad jag känner igen tankarna (från när jag började jobba).

    Det kommer att gå finemangfint!

    Kram!

Kommentera

